Zambia!

Read story
Jet Heijstek
read story

Als we de grens met Zambia over zijn, beseffen we ons ineens dat ‘het einde van deze reis’ steeds dichterbij komt. Het is halverwege februari en begin april willen we in Kaapstad zijn. Na Zambia willen we nog naar Botswana en Namibië voordat we Zuid-Afrika inrijden. We kunnen dus gaan aftellen. Hoewel, het reizen is nog steeds zo leuk dat we daar liever nog niet teveel aan denken. Aan de andere kant is Kaapstad altijd ons ultieme doel geweest en kijken we ook enorm uit naar onze tijd daar. We hebben al een appartementje geboekt in Big Bay, de plek waar Chiel vijf jaar geleden ook woonde. Daar willen we ons echt kunnen onderdompelen in het Zuid-Afrikaanse leven. En daar hebben we ook wel heel veel zin in. Met een dubbel gevoel leggen we de eerste kilometers in Zambia af. Op naar South Luangwa National Park.

Het unieke van een safari is dat je in een wildpark rijdt. Dat wil zeggen dat de dieren die hier leven echt wild zijn en los rondlopen. De leeuwen en de springbokken leven in hetzelfde gebied en er zijn geen hekken. Daarbij is het ook altijd maar de vraag of je dieren ziet. Oké, om de grote groepen impala’s kun je niet echt heen en op zich is het relatief eenvoudig om een giraffe of olifant te spotten. De katachtigen daarentegen laten zich niet zomaar zien. En je kan verbaasd staan over de verstop kwaliteiten van een neushoorn of krokodil. Die lijken soms zomaar op te lossen in hun omgeving. Vaak zien de dieren jou wel, maar jij de dieren niet. En dat maakt een safari leuk! Je moet echt je best doen om iets te spotten en je hebt geluk als je een dier van dichtbij kunt bekijken.

4x4 trip tussen de olifanten

Voordat we South Luangwa inrijden spreken we Guus en Charlotte. Ook een stel overlanders met ongeveer dezelfde route. Zij hebben die ochtend een gamedrive gedaan en een leeuw en luipaard gezien. Dat klinkt goed. Ze vertellen ons waar we ze kunnen vinden en we gaan vol goede moed op pad. Twee gamedrives verder hebben we alleen het ‘gebruikelijke wild’ gezien. Niet zo erg voor ons, maar voor Karin en Kina was het toch leuk geweest als ze iets meer zouden zien. Door de regen die hier eerder is gevallen, kunnen de dieren overal aan water komen en laten ze zich niet zomaar langs de wegen of rivieren zien. Het regenseizoen gooit roet in het eten. Desondanks zien we olifanten, zebra’s, hyena’s, springbokken, impala’s, nijlpaarden en krokodillen. Daarbij heeft de regenval voor modderige wegen gezorgd. En eigenlijk is dat heel vet. De gamedrives die we doen lijken meer op een 4x4 tour met af en toe een wild dier tussendoor. Daar doen we het voor. De mooie plek waar we slapen maakt ook veel goed. Aan de oever van de Luangwa hebben we goed zicht op twee grote onweer stormen die onze kant op komen. Het gaat flink tekeer, maar na een paar uur is het ook weer droog. Het regenseizoen van zuidelijk Afrika...

Na South Luangwa zit de reis van Karin en Kina er weer op. We brengen ze terug naar de grens van Malawi zodat ze vanuit Lilongwe het vliegtuig naar huis kunnen pakken. En wij zetten koers richting de hoofdstad van Zambia, Lusaka. In Lusaka hebben we twee logeeradresjes: bij Hans en Harry. In Ethiopië hebben we hen leren kennen. Zij maakten een reis van Lusaka naar Caïro, in een oude Peugeot 404. Destijds nodigden ze ons uit om bij hen te verblijven als we in Lusaka zouden aankomen. Die uitnodiging nemen we graag aan. Na weken kamperen slapen we eindelijk weer in een normaal bed. Heerlijk!

Oké, we blijven nog een nachtje.

Hans en Harry wonen al ruim dertig jaar in Zambia. En beide heren hebben een prachtig huis waar we ons al snel thuis voelen. Uiteindelijk blijven we een lang weekend in Lusaka hangen. Hans, de eigenaar van de Peugeot 404, blijkt een verzamelaar van oldtimers te zijn. Achter zijn huis bevindt zich een heus automuseum. En een garage. Zo kunnen we onze auto eens goed onderhanden nemen en ook de auto van Mart en Anouk krijgt een beurt. Tot drie keer toe blijven we ‘nog een nachtje slapen’. Zo gezellig is het.

Volledig uitgerust en in een mega schone auto, met schoon beddengoed en schone kleren vertrekken we uiteindelijk uit Lusaka. Ons doel is Livingstone, waar we de Victoria Falls kunnen bekijken. Zambia is een groot land en de afstanden zijn flink. Na twee dagen rijden komen we bij de watervallen aan. Na een heerlijke lunch bij een super-de-luxe hotel gaan we er een kijkje nemen. Wat een watermassa dondert er hier naar beneden. Heel indrukwekkend. Zeker wanneer je de regenbogen boven de watervallen kunt zien. We lopen meerdere rondjes langs de waterval en raken doorweekt van het opspattende water. Maar wat maakt het uit. De zon schijnt nog steeds en we zijn zo droog. Want naast de buitjes in South Luangwa hebben we in Zambia geen druppel regen meer gehad.

Livingstone ligt al zo goed als op de grens met Botswana. Met een ferry steken we de Zambezi over en komen we in Botswana uit. En na wat formaliteiten bij de douane mogen we er officieel in. Botswana, here we come!