Rondje Oeganda & Kenia.

Read story
Jet Heijstek
read story

Zo komen we weer in Oeganda terecht. Zoals gezegd kiezen we ervoor om door Oeganda en Kenia te rijden om dat we Oost-Afrika zo fijn vinden. De vriendelijke mensen en de relatieve welvaart ten opzichte van Noord-Afrika maakt dat we hier graag zijn. Het kortere alternatief is een route rondom Lake Victoria. Via het zuiden van Rwanda en het noorden van Tanzania. Maar de wegen daar zijn slecht en er is niets te zien of te doen. De keuze is dus snel gemaakt. We rijden in een loep terug. Met een ietwat strakke planning, want in drie weken moeten we in Arusha zijn. Daar pikken we onze ouders op van het vliegtuig. Beide ouders dit keer.

Nijlpaarden naast de tent!

In Oeganda doen we een aantal toffe dingen. Zo gaan we weer op safari. Het Queen Elizabeth National Park is het bekendste park van Oeganda en daar willen wij wel eens een kijkje nemen. iOverlander tipt ons een tented camp waar je tussen de nijlpaarden slaapt en waarvandaan je een mooie bootsafari kunt doen. Na een dinertje rondom het kampvuur vertrekken we naar onze tent. Met begeleiding, want in het donker mag je niet meer alleen over de campsite lopen. Een paar uur later begrijpen we waarom. We worden wakker van het geluid van een nijlpaard die een paar meter van onze tent aan het grazen is. Heel dichtbij dus. Meegenomen dat nijlpaarden een van de dodelijkste dieren in Afrika zijn, zijn we blij dat we ín een tentje slapen. De volgende ochtend zien we nog veel meer nijlpaarden. We gaan met een bootje over de Ntungwe rivier en zien er letterlijk duizenden liggen. Ook spotten we dikke vette krokodillen, buffels en heel veel verschillende vogels. Maar geen olifanten. Normaal gesproken zie je er wel een paar langs de waterkant, maar nu hebben we pech. Toch jammer. Maar als we later in de auto stappen en naar de uitgang van het park rijden, steken er ineens twee olifanten voor ons over. Heel dichtbij. Hoe cool!

Hij bakt ze bruin.

De dagen erna rijden we via Fort Portal, waar we logeren bij de meest gastvrije Belgen en hun kat Simba, richting Entebbe. Daar hebben we een paar dagen om te relaxen en het een en ander voor te bereiden voor de vakantie van onze ouders in Tanzania. En we gaan op pad met Bake for Life, een organisatie die zich inzet voor de kwetsbare mensen van Oeganda. Via een opleiding en een minikrediet helpen zij gezinnen en/of gehandicapten met het opstarten van een bakkerijtje. Niet een bakkerij zoals wij dat kennen, maar met gefrituurde producten zoals Mandazi’s en Samosa’s die in Oeganda veel gegeten worden. Daarnaast zijn er een aantal grote bakkerijen waar voor de retail gebakken wordt. We gaan er kijken en steken onze handen uit de mouwen om mee te bakken. Chiel heeft vroeger de bakkersopleiding gedaan, maar toch al lang geen brood meer gebakken. Gelukkig is hij het nog niet verleert. De mooiste ronde bolletjes en chocoladebroodjes belanden op de bakplaat. Jammer dat we niet kunnen proeven.

Zodra we de grens met Kenia over zijn, slapen we weer non-stop op prachtige campsites. Je kan echt prima met een tentje door Kenia trekken en op fantastisch plekken slapen. We kunnen het aanraden! Net als de safari’s. We gaan naar Lake Nakuru, waar we veel neushoorns, flamingo’s en game spotten en later naar Amboseli National Park, het park waar je uitzicht hebt op de Kilimanjaro. De Kilimanjaro in combinatie met de honderden olifanten die hier rondlopen maken een bezoek de moeite waard. Chiel doet zijn best en schiet echt een top foto van een olifant voor de berg. Machtig mooi!