Europa zit erop, Afrika wacht!

Read story
Jet Heijstek
read story
Albanië

Als de wind inzakt aan de Kust van de Montenegro, reizen we weer verder. Op zoek naar wind in Albanië. Samen met Johannes en zijn fantastische T3. We doen echt ons best, slapen zelfs een paar nachten op het strand, maar goede wind vinden we niet. Dus is het tijd voor ‘Luxury Day’. Na al dat wildkamperen is het best fijn om weer een keer onder een normale douche te staan en in een goed bed te slapen. We kiezen het mooiste hotel uit dat we kunnen vinden en doen ons tegoed aan cocktails aan de rand van het zwembad. Want ja, overnachten in Albanië kost bijna niets. Kamperen kan zelfs al voor 0,80 eurocent per auto. Als we weer helemaal opgefrist en uitgeslapen zijn, nemen we weer afscheid van Johannes. Wij gaan een tripje maken met Jet’s ouders en dan zien we elkaar weer in Griekenland.

Een paar dagen later halen we Henk & Hannie op van het vliegveld in Tirane. Met een extra huurauto rijden we de bergen van Albanië in. We willen naar Theth, een verscholen dorp in een noordelijke vallei. Je kunt er alleen met een 4x4 komen, of met een Skoda Yeti, de huurauto. De route is fantastisch. Over de laatste 20 kilometer doen we ruim een uur. Maar dan ben je wel ergens. We slapen in een soort guesthouse waar alle 40 gasten tegelijkertijd dineren. Het voelt een beetje als een basisschool kamp. In deze omgeving kun je super goed wandelen en wij zetten onze zinnen op het Blue Eyed Lake. We vertrekken rond 10 uur, wat achteraf iets te laat is. Want als we rond 14.00 uur vlak bij ons doel zijn, krijgt Jet een zonnesteek. Oeps! En vooral auw. Dat laatste kwartiertje omhoog zit er niet meer in. Pas na een uur uitrusten in de schaduw kunnen we pas langzaam naar beneden. De volgende keer misschien toch een pet dragen?

Hoe dan ook hebben we een superleuk weekend met onze superleuke ouders. Na heel wat gezellige avonden, lekkere gin-tonics en mooie kilometers door Albanië, zetten we ze maandagavond weer op het vliegtuig naar Nederland. Over een paar weken zien we hen alweer…

In Albanië ontmoeten we ook een ander stel dat met een 4x4 onderweg is. Thiemo en Farina uit Duitsland. Kaapstad is ook hun eindbestemming. Via Facebook zijn we met elkaar in contact gekomen en tijdens een lekker ontbijt in Tirane bespreken we de optie om onze auto’s per container van Athene naar Alexandrië te verschepen. Het zou mooi zijn als we de container en de kosten kunnen delen. Ondanks dat het nog een paar weken duurt voordat we in de haven van Athene zijn, beginnen we onze zoektocht in een wirwar van regeltjes en processen. Want hoe werkt dat eigenlijk? Zo’n auto verschepen?

En terwijl we het een en ander uit zoeken, reizen we ook weer verder. Griekenland is de volgende bestemming. Een verschil van dag en nacht met Albanië. Het is er veel luxer, moderner en duurder. Alsof je van een ontwikkelingsland weer in Europa komt. En dat terwijl het gewoon buurlanden zijn.

Griekenland

De Griekse eilanden staan bekend om hun schoonheid. Dus zoeken we er één op. Zakynthos. En het is er inderdaad prachtig. We doen even heel relaxt. We zwemmen in de zee, huren een bootje en verkennen het eiland met onze auto. We kunnen er fantastisch eten onder grote olijfbomen met lampjes. Het voelt of we op de filmset van ‘Mama Mia’ zijn.

We genieten met volle teugen. Want, onze laatste dagen in Griekenland breken al snel aan. Niet omdat we de overtocht naar Egypte gaan maken, maar omdat we voor een paar dagen naar Nederland vliegen. Onze lieve vrienden Jan & Rianne gaan trouwen en daar moeten we bij zijn. Ons speedbezoek aan Nederland is fantastisch, maar ook heel gek. We zien alleen maar leuke mensen, eten de lekkerste dingen en slapen weer in ons heerlijke bed. Dat is allemaal wel even anders dan ons leven onderweg. Daarbij hebben we relatief kort gereisd en staat de langste trip nog voor de deur. En dat zal allemaal wel wat primitiever worden dan Europa. Dus we snuiven het fijne Nederlandse leven nog even diep op en geven iedereen nog een dikkere knuffel dan bij ons eerste afscheid. Dag lieve mensen, we gaan weer verder met ons avontuur.

Hoe snel we in Nederland weer aan het Nederlandse leven gewend waren (kwestie van uren), kwamen we bij terugkomst in Griekenland ook direct weer in de reis-flow. Gelukkig maar. We vinden het nog steeds leuk. Onze terugkomst staat nu helemaal in het teken van de overtocht. Daar moet nog steeds veel voor geregeld worden. Samen met Farina en Thiemo zetten we de vaart erachter en hebben we ook nog even tijd om Athene te ontdekken. Het oude centrum is prachtig en we regelen onze eigen food-tour. Een aanrader! Ook de laatste biertjes, wijntjes en cocktails smaken goed, want in het noorden van Afrika is alcohol beperkt beschikbaar. En dan ineens is het zover. We hebben onze auto’s in de container gereden en naar de haven gebracht.

Europa zit erop. Afrika wacht.